فرآیند تولید لوله چگونه است؟

لوله‌ بدون درز یا مانیسمان با فرایند جوش تولید نمی‌شوند. فرآیند تولید لوله‌های بدون درز در پایان قرن نوزدهم توسعه یافت. به رغم بسیاری از آزمایشات قبلی، آزمایش‌ها و فن آوری ها، اختراع فرآیند سوراخ کردن یا سنبه زنی متقاطع لوله بدو ن درز توسط برادران مانسمان تا پایان سال‌های 1880 به طور گسترده‌ای به عنوان نشانه‌ای از شروع تولید مقیاس بالا تولید لوله‌های بدون درزشناخته شده است.

در فرآیند سوراخ کردن شمش، محور نورد موازی با محور شمش، یک بخش از فرایند تولید است. با چرخش در همان جهت، این نورد یک مسیر اسپیرال برای عبور شمش از طریق شکاف رول ایجاد کرده است. علاوه بر این، سرعت خروج در حدود 10 برابر سرعت دورانی قلتک کاهش یافته است.

با معرفی یک هسته سنبه مانند که در فاصله بین قلتک ها مرتب شده است، مواد اولیه جامد دوار را می‌توان برای ایجاد یک پوسته توخالی در حین نورد گرم توسط عمل قلتک کاری و گردش همزمان سوراخ کرد. با این حال هنوز نمی‌توان لوله‌های با ضخامت دیواره‌های معمولی را در طول مدنظر توسط فرایند سوراخ کردن و سنبه زنی به تنهایی تولید کرد.

تنها پس از توسعه و معرفی یک فرایند فرم دهی ثانویه یعنی “فرآیند نوردی” (دوباره توسط برادران (Mannesmann)، امکان ساخت قیمت لوله بدون درز فراهم شد. فرایند قلتک فرم دهی نیز یک تکنولوژی غیر معمول و نوآورانه بود که در آن پوسته توخالی ضخیم شده دیواره، به شکل لوله‌های نازک از طریق عملیات نورد کشیده می‌شوند (یا توسط قالب‌هایی) که بر روی سنبه قرار می‌گیرند تا عمل تو خالی سازی تکمیل شده و شمش به صورت لوله بدون درز تبدیل شود.

در حال حاضر لوله بدون درز (مانیسمان) از شمش گرد ساخته شده است، که از طریق سنبه زدن مرکز سوراخ شده است تا پوسته توخالی ایجاد شود و سپس نورد یا اکسترود شده و به اندازه مد نظر کشیده می‌شود. فرایند تولید لوله بدون درز متشکل از مراحل اصلی زیر است.

تولید لوله بدون درز

در این فرایند، شمش‌ها در یک کوره چرخشی به دمای 1250 تا 1300 درجه سانتیگراد گرم می‌شوند. قبل از کوره شمش‌ها از با فشار آب تمیز می‌شود و به کارخانه سوراخکاری با سنبه منتقل می‌شود که در آن شمش سوراخ شده وپوسته توخالی ضخیم دیوار تولید می‌کنند.

در این فرایند محصول خام اولیه را به طول 1.5 تا 2 برابر طول می‌کشد و سطح مقطع بین 33 تا 50 درصد کاهش می‌یابد. کارخانه سوراخکاری دارای دو نورد قلتک زنی می‌باشد که مخصوص کشیدن لوله طراحی شده است که در همان جهت چرخش هدایت می‌شوند.

محورها در حدود 3 تا 6 درجه نسبت به خط نورد افقی قرار دارند. فاصله بین قلتک ها به طور کلی توسط یک قلتک پشتیبانی بدون کنترل کننده در بالا و یک کفی پشتیبانی در پایین محکم محصور و بسته شده است. یک نقطه سنبه زنی که به عنوان یک ابزار داخلی عمل می‌کند در مرکز شکاف رول واقع شده و توسط یک بلوک رانش خارجی از طریق یک هسته سنبه مانند در موقعیت مرکز قرار گرفته است.